Grono lądzkich przewodników ostatni weekend spędziło w poszukiwaniu mnichów cysterskich, którzy żyją, modlą się i pracują na ziemiach polskich.

W piątkowy wieczór dotarliśmy do pierwszego klasztoru w Sulejowie. Ogromne mury opactwa widoczne były  już przy wjeździe do miasteczka. Byliśmy pod wrażeniem romańskiej świątyni klasztornej z XIII wieku. Właśnie tu zobaczyliśmy pierwszego cystersa, który oprowadził nas po klasztorze. Następnie udaliśmy do Świętej Katarzyny, małej miejscowości znajdującej się w górach świętokrzyskich, gdzie siostry bernardynki przyjęły nas na nocleg i ugościły kolacją.

W sobotę po Mszy świętej  dotarliśmy do sanktuarium św. Krzyża. Pobenedyktyńskie opactwo „Św. Krzyż” stoi na samym szczycie góry, skąd mieliśmy okazję podziwiać malownicze pejzaże. Z Gór Świętokrzyskich udaliśmy się do miejscowości Rytwiany, gdzie zobaczyliśmy przepiękną pustelnię kamedułów. U bramy przywitał nas szyld z napisem:  „Sanktuarium ciszy”. Śnieżnobiałe mury klasztoru pociągały nie mniej niż tajemniczy nadpis u wejścia. Okazało się, że kamedułów już dawno tam nie ma, dzięki czemu mieliśmy możliwość zwiedzenia klasztoru w całości. Potem ujrzeliśmy kolejny napis: ”Kuchnia kamedulska”, oznaczający jadłodajnie w której zjedliśmy obiad.  Kolejnym celem naszej wycieczki był pocysterski klasztor w Koprzywnicy. Po pięknym kościele oprowadził nas miejscowy proboszcz, a później wraz z nami udał się na kościelną wieżę.

W niedzielę o siódmej zjedliśmy śniadanie i bez zwłoki udaliśmy się do  Jędrzejowa gdzie czekał na nas przewodnik . Opactwo w Jędrzejowie – to prawdziwy skarbiec historii i kultury. Właśnie to opactwo było pierwszą fundacją cysterską na ziemiach Polski.  W jędrzejowskich murach żył i pisał swoją słynną kronikę bł. Wincenty Kadłubek. Od razu po zwiedzaniu udaliśmy do Częstochowy, gdzie przed cudownym obrazem Królowej Polski uczestniczyliśmy we  Mszy świętej. Nasza obecność na  Jasnej Górze stała się symbolicznym ukoronowaniem naszego wyjazdu. Ubogaceni wrażeniami  w niedzielę wieczorem powróciliśmy do Lądu.