Śladami cysterskiego szlaku – Kołbacz, Paradyż, Przemęt

Pasja i rozwijanie swoich zainteresowań to ważne elementy życia alumnów seminaryjnej wspólnoty w Lądzie nad Wartą. Dlatego jak co roku również i tej wiosny grupa ośmiu seminarzystów – przewodników po lądzkim pocysterskim klasztorze udała się  wraz z ks. Markiem Babiczem – opiekunem koła przewodników w naszym seminarium na wyjazd szlakiem pocysterskich opactw ziem zachodnich. Podróż rozpoczęliśmy w sobotę 23 kwietnia, udając się pod Szczecin do miejscowości Kołbacz.  Na miejsce dotarliśmy późnym popołudniem. Przywitał nad tam serdecznie ks. proboszcz tamtejszej parafii NSPJ, który przybliżył nam historię pocysterskiego kościoła w Kołbaczu oraz ruin klasztoru, do którego już pod koniec XII wieku przybyli cysterscy mnisi z duńskiego (…)

Czytaj całość →

Za cystersami… do Żyliny?!

Ląd nad Wartą znany jest przede wszystkim jako postnowicjat Towarzystwa Salezjańskiego dla terenów Polski i byłego Związku Radzieckiego oraz klasztor pocysterski. Część alumnów stara się podnosić swoje kwalifikacje, jeśli chodzi o wiedzę historyczną i kulturową o Lądzie, by jako przewodnicy prowadzić ludzi, pokazywać im piękno klasztoru, a także, co chyba najważniejsze, przybliżać w ten sposób Boga. Oni też rokrocznie udają się na wycieczkę œśladami cysterskimi, by móc poszerzyć swoją wiedzę i doświadczenie przewodnika. Jest to forma docenienia ich posługi. W weekend 8-10 listopada i my, tegoroczni przewodnicy, byliśmy na takim wyjeździe.

Nowi przewodnicy!

Dzień 6 grudnia w naszej lądzkiej wspólnocie był bogaty w różne wydarzenia. Jedno z nich było szczególne. Jeżeli człowiek zdaje sobie sprawę, że pocysterski klasztor lądzki, jak również i kościół, są poświęcone św. Mikołajowi biskupowi – nie dziwi fakt, że akurat ten dzień został wybrany jako moment przyjęcia nowych przewodników.

Poszukując „szarych” mnichów

Grono lądzkich przewodników ostatni weekend spędziło w poszukiwaniu mnichów cysterskich, którzy żyją, modlą się i pracują na ziemiach polskich.  W piątkowy wieczór dotarliśmy do pierwszego klasztoru w Sulejowie. Ogromne mury opactwa widoczne były  już przy wjeździe do miasteczka. Byliśmy pod wrażeniem romańskiej świątyni klasztornej z XIII wieku. Właśnie tu zobaczyliśmy pierwszego cystersa, który oprowadził nas po klasztorze. Następnie udaliśmy do Świętej Katarzyny, małej miejscowości znajdującej się w górach świętokrzyskich, gdzie siostry bernardynki przyjęły nas na nocleg i ugościły kolacją. W sobotę po Mszy świętej  dotarliśmy do sanktuarium św. Krzyża. Pobenedyktyńskie opactwo „Św. Krzyż” stoi na samym szczycie góry, skąd mieliśmy okazję podziwiać (…)

Wyjazd lądzkich przewodników

W ostatni weekend, grupa młodych Salezjanów – przewodników po lądzkim klasztorze – udała się wraz z ks. ekonomem Wojciechem Lechem SDB na coroczny wyjazd integracyjno – naukowo – turystyczny. Tradycyjnie celem naszego wyjazdu stały się zabytki pocysterskie, położone tym razem w okolicach Wrocławia: Trzebnica i Lubiąż oraz kilka innych zabytków. Pierwszego dnia, w sobotę, odwiedziliśmy sanktuarium św. Jadwigi w Trzebnicy, gdzie znajduje się przepiękny, zbarokizowany kościół gotycki, w którym spoczywają relikwie św. Jadwigi Śląskiej, patronki tego regionu. Dzięki gościnności obecnych gospodarzy tego miejsca – Salwatorianów – mogliśmy zwiedzić kościół, krypty kościoła, oddać cześć relikwiom (…)