Pragniemy przybliżyć historię oraz walory historyczne i artystyczne odnowionego ołtarza. Zachęcamy do lektury tekstu przygotowanego przez ks. dr Janusza Nowińskiego SDB, Kustosza Zabytków Dawnego Opactwa w Lądzie:
OŁTARZ MATKI BOŻEJ W LĄDZKIM KOŚCIELE
Kościół dawnego opactwa w Lądzie, w którym przez blisko 700 lat modlili się i sprawowali liturgię cystersi, zgodnie z pierwotną tradycją ich zakonu jest poświęcony na pierwszym miejscu Matce Bożej; jego drugim patronem jest św. Mikołaj Biskup. Matce Zbawiciela był także dedykowany główny ołtarz świątyni, będący centrum liturgicznego kultu Maryi jako głównej Patronki zakonu, opactwa i klasztornego kościoła – w centrum retabulum ołtarza prezentowany był obraz Wniebowzięcia N.M.P. pędzla Adama Swacha (dzisiaj nie zachowany).
Wizerunek Matki Bożej w ołtarzu głównym – podobnie jak i przestrzeń prezbiterium – był dostępny tylko dla zakonników. Z myślą o maryjnej pobożności wiernych odwiedzających lądzką świątynię, opat Mikołaj Antoni Łukomski ufundował osobny ołtarz dedykowany Matce Bożej, lokując go w dostępnym dla ludzi świeckich północnym ramieniu transeptu klasztornego kościoła. W tym miejscu ufundował także monumentalny ołtarz-relikwiarz św. Urszuli i jej Towarzyszek – miejsce kultu ich relikwii czczonych w opactwie od XIII w.
Ołtarz maryjny w lądzkiej świątyni, podobnie jak bliźniaczy z nim formą ołtarz św. Benedykta (obecnie dedykowany Męczennikom II Wojny Światowej), ołtarz główny i ołtarz św. Urszuli, powstały w 1721 r. w pracowni rzeźbiarza Ernesta Brogera w Głogowie na Śląsku. Kompozycja nastawy ołtarza prezentuje typ tzw. „ołtarza akantowego” – popularny w 1. tercji XVIII w. – w którym dominującym motywem są bujne sploty liści akantu. Centralną część nastawy, ujętą symetrycznie parą stojących aniołów i bujnymi pędami mięsistego akantu, wypełnia płaszczyzna zbliżona w formie do łacińskiego krzyża, zwieńczona lambrekinowym baldachimem. Pod baldachimem osadzona jest prostokątna rama o bogatej ornamentyce roślinnej. W ramie tej w czasach cysterskich był umieszczony zasuwany obraz ze sceną Zwiastowania N.M.P., za którym – po jego opuszczeniu – znajdował się główny obraz z wizerunkiem Matki Bożej, od 1816 r. było to przedstawienie Matki Bożej Zwycięskiej pędzla warszawskiego malarza Jana Bąkowskiego, zachowane w lądzkim klasztorze (a dziś prezentowane obok ołtarza). Kompozycję nastawy wieńczy oplecione akantem tondo z obrazem Św. Józefa, flankowane parą adorujących aniołów.
Gdy po kasacie cysterskiego opactwa kościół i klasztor w Lądzie w 1850 r. objęli oo. kapucyni, wszystkie ołtarze w kościele wymagały renowacji, dla potrzeb której sprowadzono z Warszawy zespół snycerzy, malarzy i pozłotników. Ołtarz maryjny gruntownie odnowiono w latach 1851-1852. Podczas renowacji kapucyni usunęli z ołtarza obecne w nim barokowe obrazy. W miejsce zasuwanego obrazu Zwiastowania NMP zamontowano nowy obraz Najświętszej Maryi Panny Niepokalanie Poczętej, ofiarowany w 1852 r. przez warszawskiego malarza Jacentego Sachowicza. Obraz ten stał się głównym wizerunkiem czczonym w maryjnym ołtarzu, gdzie pozostaje po dziś dzień.
W 1852 r., staraniem prowincjała kapucynów o. Beniamina Szymańskiego, świątynia w Lądzie otrzymała od Stolicy Apostolskiej potwierdzenie i nadanie przywilejów odpustowych. Wśród otrzymanych przywilejów ołtarz maryjny, decyzją papieża Piusa IX, został wyróżniony przywilejem odpustu zupełnego dla dusz w czyśćcu cierpiących – altare privilegiatum pro defunctis. Informuje o tym, zgodnie z obowiązującą praktyką, inskrypcja zamieszczona w kartuszu nad predellą nastawy: Altare Privilegiatum / in Perpetuum / Pius IX [nonus] P[ontifex] M[aximus].
W odwecie za zaangażowanie lądzkich kapucynów w powstanie styczniowe rosyjski zaborca zamknął klasztor i kościół w Lądzie, a zakonników uwięził i zesłał na Syberię. Opuszczone zabudowania dawnego opactwa nabył w 1888 r. biskup kujawsko-kaliski Aleksandr Bereśniewicz i w 1890 r. erygował w Lądzie parafię diecezjalną. Jej trzecim proboszczem w 1897 r. został ks. Teodor Fibich – franciszkanin-reformat, gorliwy kapłan, bardzo zasłużony dla kształtowania lądzkiej wspólnoty parafialnej i troski o jej świątynię. W 1900 r., z racji ogłoszonego przez papieża Leona XIII Roku Jubileuszowego, ks. Fibich podjął z parafianami inicjatywę renowacji dwóch ołtarzy akantowych. Poza złoceniem wzmocniono wówczas także ich konstrukcję oraz wymieniono ramy antepediów. Odnowienie ołtarza Matki Bożej należy wiązać z zamysłem ks. Teodora Fibicha, aby w Jubileuszowym Roku Świętym w kościele w Lądzie dokonać intronizacji obrazu Matki Bożej Częstochowskiej Królowej Korony Polskiej. Miejscem, w którym miał zawisnąć wizerunek jasnogórskiej Madonny było główne pole maryjnego ołtarza, odsłaniane po opuszczeniu zasuwanego obrazu Matki Bożej Niepokalanej.
Obraz Matki Bożej Częstochowskiej do maryjnego ołtarza w Lądzie ks. Teodor Fibich zakupił w 1901 r. w Częstochowie u malarza Franciszka Jędrzejczyka, autora licznych kopii jasnogórskiego wizerunku, zarówno malarskich, jak i malarsko-plastycznych – ukazujących Matkę Bożą w ozdobnych sukienkach. Obraz wykonany przez Jędrzejczyka dla kościoła w Lądzie należy do malarsko-plastycznych kopii i prezentuje Jasnogórską Madonnę w tzw. sukience perłowej, na złotym tle z promienistymi tłoczonymi nimbami i grawerowanymi scenami ewangelicznymi, w koronach ofiarowanych w 1717 r. na koronację cudownego obrazu przez papieża Klemensa XI. Twarz Maryi i Dzieciątka oraz ich dłonie są malowane olejno. Ks. Fibich odnotował, że obraz został poświęcony na Jasnej Górze i dotykał cudownego obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej.
Sukienka, wymodelowana w drewnie, jest powleczona niebieskim i czerwonym aksamitem, na który naniesiono bogatą ornamentalną dekorację ze sztucznych pereł, cekinów, brosz, kryształów i barwionych, szlifowanych szkieł imitujących szlachetne kamienie. Obraz oprawiony jest w snycerską ramę naśladującą ornamentykę ramy oryginału.
Obraz Matki Bożej Częstochowskiej w Lądzie, oddający z dużą wiernością wygląd oryginału, stanowi cenny przykład nowego nurtu obrazowania jasnogórskiego wizerunku na przełomie XIX i XX w., dążącego do ukazania maksymalnego podobieństwa z wyglądem pierwowzoru. Lądzka podobizna, wykonana w Jubileuszowym Roku Świętym, posiada dodatkowy walor, dokumentując w swoisty sposób wygląd jasnogórskiego obrazu w sukience perłowej i koronach klementyńskich zanim zostały skradzione w 1909 r. W przypadku Lądu należy podkreślić jeszcze jedną okoliczność przybliżającą tutejszą kopię do jasnogórskiego wzorca: w lądzkim ołtarzu maryjnym, podobnie jak w ołtarzu jasnogórskim, wizerunek Matki Bożej Częstochowskiej mógł być zasłaniany i odsłaniany przed oczami wiernych. Nowa aranżacja na początku XX w. maryjnego ołtarza w Lądzie, wraz z intronizacją wizerunku Matki Bożej Częstochowskiej, stworzyła w lądzkiej świątyni naśladownictwo jasnogórskiej Ara Patriae.
Przy okazji renowacji w 1900 r. ołtarz maryjny w Lądzie otrzymał też nowe antepedium, wykonane barwnym haftem krzyżykowym. Na białym tle, wśród splotów winnej latorośli, kłosów zbóż i gałązek palmy, w centrum tkaniny wyhaftowane są: krzyż, kotwica i gorejące serce. Motywy te – postrzegane zwykle jako symbole teologalnych cnót: wiary, nadziei i miłości – w okresie zaborów otrzymały dodatkowe znaczenie narodowo-patriotyczne. Jednym ze sposobów demonstracji narodowo-niepodległościowych postaw stała się w tym czasie biżuteria patriotyczno-religijna o oryginalnej formie i symbolice. Krzyż, jako symbol żałoby, ale i zmartwychwstania, pojawiał się często na owej biżuterii obok kotwicy, symbolu nadziei, palmy, jako symbolu zwycięstwa oraz serca postrzeganego jako symbol ofiarnej miłości Ojczyzny i narodowej jedności. Motyw winnej latorośli i kłosów jednoznacznie wiążą się tu z symboliką eucharystyczną, a zatem z liturgią celebrowanej na ołtarzu mszy św. Towarzyszące mu symbole religijno-patriotyczne przypominają treść i sens modlitw zanoszonych wówczas powszechnie do Boga w intencji Ojczyzny przez pośrednictwo Matki Bożej, czczonej w polskim narodzie jako Królowa Korony Polskiej.
W 2014 r. zapadła decyzja o kompleksowej konserwacji i renowacji maryjnego ołtarza w Lądzie; prace zostały zakończone w 2015 r. Konserwację snycerskiej nastawy ołtarza oraz umieszczonych w nim obrazów, wykonała pracownia ś.p. prof. Ewy Roznerskiej z Torunia. Podczas konserwacji usunięto z powierzchni nastawy wtórne przemalowania, przywracając kompozycji jej pierwotną, barokową kolorystykę i splendor. Ze szczególnym pietyzmem odnowiono wizerunek Matki Boskiej Częstochowskiej, rekonstruując m.in. liczne ubytki ozdób dekorujących sukienkę i korony (konserwację wykonała Małgorzata Perz). Konserwacja antepedium została przeprowadzona na Wydziale Konserwacji Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie w Pracowni Konserwacji i Restauracji Tkanin Zabytkowych. W nastawie ołtarza został też zamontowany nowy mechanizm opuszczający obraz Matki Boskiej Niepokalanej.
Opracował:
ks. dr Janusz Nowiński
Kustosz Zabytków Dawnego Opactwa w Lądzie