przewodnicy Pasja i rozwijanie swoich zainteresowań to ważne elementy życia alumnów seminaryjnej wspólnoty w Lądzie nad Wartą. Dlatego jak co roku również i tej wiosny grupa ośmiu seminarzystów – przewodników po lądzkim pocysterskim klasztorze udała się  wraz z ks. Markiem Babiczem – opiekunem koła przewodników w naszym seminarium na wyjazd szlakiem pocysterskich opactw ziem zachodnich.

Podróż rozpoczęliśmy w sobotę 23 kwietnia, udając się pod Szczecin do miejscowości Kołbacz.  Na miejsce dotarliśmy późnym popołudniem. Przywitał nad tam serdecznie ks. proboszcz tamtejszej parafii NSPJ, który przybliżył nam historię pocysterskiego kościoła w Kołbaczu oraz ruin klasztoru, do którego już pod koniec XII wieku przybyli cysterscy mnisi z duńskiego Esromu.

Następnym miejscem, w którym się zatrzymaliśmy była Swobnica- ośrodek rekolekcyjny, a dawniej Nowicjat Towarzystwa Salezjańskiego. Tutaj po zjedzonej kolacji i odmówionych nieszporach  zwiedziliśmy naszą placówkę, po której oprowadził nas ks. Jacek Grochowski – dyrektor wspólnoty salezjańskiej. Następnego dnia w niedzielę rano uczestniczyliśmy we Mszy Świętej w kaplicy domu zakonnego. Posileni pokarmem duchowym oraz nasyceni śniadaniem podziękowaliśmy ks. Dyrektorowi ze Swobnicy za gościnę i udaliśmy się w dalszą podróż cysterskim szlakiem do opactwa pocysterskiego w Paradyżu.

W Paradyżu-Gościkowie czekali już na nas seminarzyści WSD Diecezji Zielonogórsko-Gorzowskiej, przez których zostaliśmy bardzo serdecznie przywitani. Na początku naszego pobytu w „Raju”, bo tak na język łaciński tłumaczy się paradiso, czyli nazwę opactwa pocysterskiego, zjedliśmy obiad i wypiliśmy kawę z alumnami seminarium. Później przyszedł czas zwiedzania kompleksu klasztorno-kościelnego, po którym oprowadził nas kl. Sebastian Pytlik, przybliżając nam historię miejsca związanego z działalnością zakonu Cystersów, którzy przybyli na teren dzisiejszej Ziemi Lubuskiej w I poł. XIII wieku. Opactwo w Paradyżu było również przez krótki czas powojenny miejscem pobytu Salezjanów, którzy prowadzili tam w latach 1946-1952 sierociniec dla chłopców.

Ubogaceni historią pocysterskiego opactwa w Paradyżu udaliśmy się przez Świebodzin w dalszą trasę tym razem już na teren Wielkopolski do Przemętu niedaleko Wolsztyna, gdzie dziś znajduje się pocysterski kościół pw. NMP i św. Jana Chrzciciela oraz pozostałości po klasztorze, do którego w 1278 roku przybyli Cystersi. Po barokowej świątyni oprowadził nas wikariusz parafii ks. Wojciech Lisek, przybliżając nam historię miejsca oraz wspaniałej bazyliki, w której zwiedziliśmy m.in. krypty kościoła.

Naszą wyprawę szlakiem cysterskich opactw zakończyliśmy podwieczorkiem, na który zaprosił nas ks. Wikariusz, po nim niebawem udaliśmy się w drogę powrotną do naszego domu w Lądzie. Podczas tego wyjazdu, jakże bogatego w historię związaną z zabytkami opactw pocysterskich mogliśmy poszerzyć horyzonty wiedzy na temat działalności cysterskich mnichów na ziemiach zachodnich naszego kraju, wiedzy, którą będziemy na pewno dzielić się z pielgrzymami, przybywającymi do Lądu nad Wartą.