No i mamy wrzesień… Kiedy wczasowicze powoli kończyli swe urlopy, a dzieci powróciły do szkół, my – klerycy WSDTS w Lądzie – po wakacyjnych praktykach, różnych akcjach i przygodach postanowiliśmy wybrać się na wspólny tygodniowy wyjazd naszego kursu wraz z opiekunem naszego rocznika ks. Dariuszem. Był to czas integracji, aktywnego wypoczynku oraz nabrania nowego ducha na zbliżający się rok formacyjno-akademicki.

Miejscem docelowym naszego wyjazdu był Gdańsk, a dokładniej wspólnota salezjańska, gdzie dzięki gościnności tamtejszych współbraci mogliśmy przebywać tam przez cały tydzień. Zanim jednak dotarliśmy do Gdańska, odwiedziliśmy po drodze Aleksandrów Kujawski – gdzie salezjanie prowadzą piękne dzieło pt. „szkoła”. Kolejnym punktem naszej wyprawy był jeden z największych kościołów gotyku ceglanego w Polsce – Bazylika katedralna Wniebowzięcia NMP w Pelplinie. Gdy już dojechaliśmy na miejsce docelowe, zaraz wyruszyliśmy na zwiedzanie starówki gdańskiej, gdzie m.in. pokonując ponad 400 schodków w górę weszliśmy na wieżę Bazyliki Mariackiej, skąd mogliśmy podziwiać całe miasto.

Następnego dnia zwiedziliśmy potężne i nowoczesne Muzeum II Wojny Światowej, a potem pomimo ulewy, podpłynęliśmy stateczkiem wzdłuż portu w kierunku Westerplatte. Wieczorem po powrocie do domu i przebraniu się w suche ubrania pojechaliśmy do Rumi do parafii Maryi Wspomożenia Wiernych, ażeby odwiedzić i spędzić miły wieczór z ks. Józefem – byłym ekonomem naszego Seminarium.

Kolejny dzień spędziliśmy w Gdyni zwiedzając statek Dar Pomorza oraz Sopot z jego słynnym molo. Tak nam upłynął wieczór i poranek – dzień trzeci.

Następnego dnia wyruszyliśmy do Piaśnicy, gdzie mieści się cmentarz – miejsce zbiorowych egzekucji kaszubskich i polskich patriotów w czasie II wojny światowej przeprowadzanych przez okupantów niemieckich. Stamtąd udaliśmy się do pobliskiego Kniewa, w którym salezjanie prowadzą ośrodek wychowawczy. Gdy już nieco zgłodnieliśmy, podjechaliśmy do Dębek nad morze, żeby zjeść dobrą rybkę i odpocząć na plaży. Następnie udaliśmy się do monastyru Sióstr Betlejemitek w Grabowcu, gdzie czekała na nas prawdziwa strawa duchowa.

Kolejny dzień poświęciliśmy na zwiedzanie Stoczni Gdańskiej i miejsc związanych z działalnością „Solidarności”, a także zwiedziliśmy Kościół św. Brygidy z przepięknym bursztynowym ołtarzem. Po południu wybraliśmy się do centrum nauki Hevelianum, a wieczorem zorganizowaliśmy grilla dla wspólnoty salezjanów, którzy gościli nas w Gdańsku.

W dniu powrotu zahaczyliśmy jeszcze o największy na świecie zamek ceglany – Zamek Krzyżacki w Malborku i wróciliśmy do Lądu, gdzie wypoczęci i szczęśliwi mogliśmy przygotować się do ponowienia ślubów zakonnych.

Jak co roku, zgodnie z tradycją, odnowienie profesji zakonnej w naszym Towarzystwie odbywa się 8 września, w święto Narodzenia Najświętszej Maryi Panny. W seminarium lądzkim do ponowienia ślubów przystąpił cały nasz kurs (9 alumnów), a także trójka współbraci z zewnątrz: kl. Dariusz Kopczyński, ko. Jacek Kotusiewicz oraz kl. Radosław Kołodziejczak. Wydarzenie to miało miejsce w naszej kaplicy seminaryjnej, podczas Mszy świętej, której przewodniczył ks. wikariusz insp. pilskiej Adam Popławski, na którego też ręce ponawialiśmy śluby. Jesteśmy szczęśliwi i wdzięczni Bogu oraz Maryi za ten rok bycia Salezjanami Księdza Bosko oraz żywimy nadzieję na obfitość łask przez kolejne lata.